Vegansk ost, matlagning och besvikelse

Ännu en vecka i denna konstiga värld. Jag har haft ganska tråkigt och det har varit flera kvällar som jag lagt mig och tänkt "har jag ens gjort någonting idag?". Kvällen jag träffade kompisar var utan tvekan den jag mådde bäst. Har gjort lite annat också trots allt, följande till exempel.
 
• Köpt vegansk ost! Jag blev faktiskt positivt överraskad, den var god! Det är ju inte ost liksom men känslan av att veta att ingen ko varit inblandad väger upp att smaken inte är perfekt. Dessutom tror jag man vänjer sig, jag har bytt ut ren mjölk (alltså inte i mat) mot oatly helt och hållet och saknar inte mjölk ett dugg trots att jag älskade det när jag var yngre.
 
• Lagat poké bowl. Med det ni ser på bilden plus en god jordnötssås, lime och rostat sjögräs. Väldigt gott och enkelt. Gjorde inte den picklade rödlöken själv obs.
 
• Lagat ramensoppa och blivit oerhört besviken. Var så himla taggad men det var verkligen inte gott. Smakade alldeles för mycket ingefära. Kanske bara var det receptet?
 
• Firat Johns namnsdag (Emmanuel) överdrivet mycket för i de här tiderna behöver man ta vara på varje chans att fira. Skrek "GRATTIS" när han kom hem från skolan, sjöng för honom, köpte djungelvrål och fixade skattjakt (det var Juni som stod för den delen). 
 
• Lämnat Juni på förskolan, gick förbi ett gäng barn på promenad när jag gick hemåt med joggingvagnen. Ett av barnen sa "mamma!" och förskolläraren sa "nej, det är någon annans mamma" och jag log. Tänkte att, tjugo år, jag hade kunnat vara mamma. Hur annorlunda hade inte ens liv sett ut då? Hade ju inte haft tråkigt i alla fall...
 
• Fått mina helgplaner inställda och blivit så besviken. Försökt vara positiv och tröstshoppat. "Shoppade" ganska oskyldiga grejer dock. 
 
En ny vegansk ost bland annat. Gillar verkligen den också!!
 
• Skickat in kvitton från min sjukhusvistelse i Myanmar till Länsförsäkringar. Det var väldigt krångligt, hade tio olika papper med massa olika utgifter. Pappa fick ta till Excel till slut. La ut över 2000 kronor på läkare, rum, dropp och tolv olika sorters mediciner varav många var onödiga. Hoppas jag får tillbaka dem. Pengarna alltså.
 
Väldigt representativt att Juni är med i hörnet. Hon är överallt. Älskar henne ändå.
 
• Kollat på Fem myror som jag alltid älskat och förfärat insett hur sexististiskt det är. Vissa saker har blivit bättre sedan dess i alla fall.
 
• Pratat med Lalu, en av mina bästa Nepal-vänner. Allt har stängt där och max 25 personer får samlas. Sjukvården där är så mycket sämre, hoppas verkligen inte att det blir stor spridning.
 
Jag känner mig inte så taggad på en vecka till av denna tillvaro. Har förlorat mitt matlagningssug och har tröttnat på att tänka på hygien hela tiden. Typiskt att under mitt första år som fri från bakteriefobi så dyker det här upp och tvingar mig att gräva upp mina gamla förmågor. Ja ja, jag är tacksam att jag inte har värre problem. Och det finns ju positiva saker med den här tiden också. Typ att man lär sig att inte ta något för givet...

Kommentera här: