Att ha vänner som inte är kristna

Som respons på inlägget om att vara kär i en icke-kristen fick jag en fråga om jag kunde skriva om att ha icke-kristna vänner. Och det sa jag att det kan jag absolut göra.
 
Att ha vänner som inte är kristna tänker jag, med stöd från Bibeln, är en helt annan sak än att vara tillsammans med en icke-kristen. Vänskap är något helt annat än äktenskap. I Första Korinthierbrevet skriver Paulus såhär till en församling:
 
I mitt brev till er skrev jag att ni inte får ha med otuktiga människor att göra. Jag menade inte alla som är otuktiga här i världen, inte alla själviska och utsugare och avgudadyrkare; i så fall hade ni fått lämna världen. Nej, vad jag skrev till er var att ni inte får ha något att göra med den som kallas broder men som förfaller till otukt, själviskhet, avgudadyrkan, ovettigt tal, fylleri och utsugning. Ni får inte äta tillsammans med honom. De utomstående är det väl inte min sak att döma? Själva dömer ni ju bara inom er egen krets. De utomstående skall Gud döma. Gör er av med den som är ond.
-- Första Korinthierbrevet 5:9-13
 
Alltså: Paulus menar inte att man ska isolera sig från alla som inte är kristna, utan att man inte ska acceptera att någon som kallar sig kristen lever på ett sätt som är ovärdigt den kristna tron. Jag tror det här är jätteviktigt. Jesus säger att vi ska vara världens ljus och jordens salt och göra alla folk till lärjungar, hur ska vi kunna göra det om vi bara umgås med de som redan är kristna? Med det sagt tror jag verkligen inte att vi bara ska se icke-kristna som föremål för evangelisation utan att vi ska vara vänner med dem bara för dem de är. 
 
Självklart är det här inte svartvitt, det kan ju finnas problem med att ha vänner som har väldigt annorlunda värderingar än en själv. Till exempel om de har stort inflytande över en och får en att göra saker som inte ärar Gud. Det är otroligt viktigt att ha kristna vänner också, det är extremt svårt att följa Jesus ensam. Jag har alltid haft vänner som inte är kristna, men jag har också haft kristna vänner som jag umgås mycket med på fritiden. På fredagskvällarna t ex har jag alltid haft ungdomssamlingar i kyrkan att gå på och det har varit jätteviktigt. Utan dem hade jag kanske valt att vara med mina klasskompisar fast de kanske dricker och gör annat som inte stämmer överens med min tro. 
 
Det var lite tankar som svar på frågan! Fortsätt ställ frågor om ni har dem :)
1 S:

skriven

Jag har några vänner som jag själv tog avstånd från efter att jag blev frälst. De håller på med destruktiva saker i sitt liv, plus att de mår otroligt dåligt psykiskt, och jag känner att jag kommer att tjata ihjäl dem med mitt prat om Jesus och Bibeln. För det gjorde jag, jag flikade in honom överallt och märkte att de blev illa till mods, och det gjorde mig illa till mods.
Men eftersom jag inte kan hålla tyst om Jesus så backade jag från relationerna. Och det här grämer mig rätt mycket. Vad är jag för vän som lämnar dem när de skadar sig själva? De vet att jag är frälst, vad ger det här dem för bild av Jesus att jag backar från dem? Har du nån tanke kring det?

2 Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag:

skriven

Vilken svår situation! Jag förstår helt och hållet att du agerade som du gjorde. Men om jag var du tror jag att jag skulle försöka ta lite kontakt med de här personerna igen, för deras skull. Visa att du bryr dig. Inte prata massor om Jesus men litegrann. Då vet de att både du och Han finns där för dem. Sedan är det ju Guds ansvar att frälsa.
Ska be för de här personerna och för hela situationen!

3 s:

skriven

Tack för svar! Grejen som gjorde det så svårt för mig att hålla tyst om Jesus var för att de är öppna med sin psykiska ohälsa (de kan skriva saker som "det känns som att jag har huvudet under vattnet" ) plus håller på en del med destruktiv andlighet. Det är som att se nån stå och hugga sig själv våldsamt i benet, om du förstår. Jag har inte vetat hur jag ska hantera det.
Men jag tror på ditt råd. Särskilt en av personerna känner jag att Gud har pockat på mig om på sistone.

4 Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag:

skriven

Jo jag förstår vad du menar! Har också i alla fall en sådan vän. Lycka till med att göra det Gud leder dig till!!

5 Christine:

skriven

Hej finaste.

Jag har en väninna som säger att hon är kristen (grek ortodox), jag älskar henne och har känt henne sedan hpn var 10 år hon är 46 idag. Idag har jag efter cancer period som nu tack och lov är borta botad med hjälp av läkare, Jesus och den enorma styrka och positivitet han gav mig. I dag har jag nya sjukdomar, som astma och KOL. Jag har fått vad jag anser bra mediciner som låter mig leva ett någorlunda normalt liv, men min väninna talar hela tiden om Kolloidalt Silver, enormt höga doser av D 3 vitamin m.m. och hon blir väldigt arg om jag inte håller med eller börjar ta dem. Jag säger att jag förlitar mig på Jesus som har hjälpt mig under hela min sjukperiod och tackar så mycket för råden, men jag är inte intresserad. Men hon börjar bli lite smått aggressiv för att jag inte lyssnar på henne! Vad gör jag nu?

Kommentera här: