Två veckor i tre städer

Dags för en ny uppdatering av de senaste två veckorna. Jag har varit i tre östgötska städer och haft väldigt kul!
 
I början av den första veckan hälsade Filippa på mig i två dygn och fick uppleva lite av min vardag. Så roligt <3 I övrigt innehöll veckan det vanliga; måndagsmöte, bokbord, gudstjänster. På fredagskvällen hade en kompis som är ungdomsledare i Norrköping bjudit in mig att dela på hans ungdomsgrupp. Få prata om vad Jesus har gjort i mitt liv + umgås med tonåringar + Norrköping = väldigt bra kväll! Vi har inte så mycket kontakt med ungdomar i Berga än så det är alltid kul att vara på ungdomsgrupper. På lördagen hade vi bön- och fastedag med församlingen och hade en bönepromenad och lovsångskväll med både Ryds och Berga hemkyrka. Efteråt följde två vänner med oss hem på mat och sedan cyklade vi till stan för att vara med på Jesusbussen. Älskar verkligen Jesusbussen. Jag och Evelina hade ett långt samtal med två svenskar lite yngre än oss, den ena kallade sig ateist men de båda var nyfikna på tron. 
 
Förra måndagen åkte jag, Lydia och Alfred till Vadstena för utbildningsvecka. Teoretiskt sett går vi en kurs på Vadstena folkhögskola, men vi är bara där en vecka på hela läsåret. Jag är i alla fall väldigt glad för det, det var fantastiska dagar! Jag tyckte det kändes som ett läger fast lyxigare. Fräscha rum med eget badrum, jättegod mat med lyxiga sallader, underbar omgivning. Vi var där med hela vår team-klass, nästan trettio elever, dels vi som är i församlingsplanteringar och dels ett lite större gäng som bor på Ralingsåsgården och gör lite allt möjligt. Veckan bestod av undervisning om varierande ämnen, samtal om döden, besök på ett katolskt kloster, tidebön, mycket gemenskap, lovsång, förbön, promenader i staden och längs med Vättern. Besöket i klostret gjorde vi som en del i att prata om andra kristna traditioner. Vi träffade en nunna och jag har nog aldrig varit på en frågestund med så många frågor! Det var spännande, vi fick göra upp med en del fördomar. 
 
 
Vadstena är verkligen vsco-material :)
 
Till och med nunnor på golvbrunnarna :o
 
Jag är verkligen tacksam över veckan i Vadstena, den var givande och gemenskapen var väldigt värdefull. Även om den var vilsam på vissa sätt var vi ganska slut när vi till sist kom hem efter tågtrassel. Vi fick en timme hemma och sedan åkte vi till Ryd för att vara med på Ryttargårdskyrkans ungdomsgrupp igen, de har outreach en gång i månaden. Jag och Lydia ledde bönepromenad och de andra var inne i köpcentrat och hade bokbord, popcornmaskin och bönelina. Det är alltid härligt att få extra energi in i det som blivit vår vardag!
 
På lördagen var vi lediga och åt lunch hos ett par i församlingen som jag uppskattar väldigt mycket. Det är så värdefullt att vi är många generationer i Berga hemkyrka!
 
Under gudstjänsten i söndags höll jag och Lydia i söndagsskola. Det var inte så många barn den här gången. En väldigt kul grej är att en av våra grannar som vi mötte på inflyttningsfesten har kommit på gudstjänster, och nu har hon bjudit med en kompis med liten dotter som har varit med de senaste två gångerna. Ingen av dem är kristna så det är så roligt att de trivs i vår gemenskap!
 
Den här veckan har vi hittills haft en vanlig måndag (fast med lite festlighet) och en ledig tisdag. Jag och Lydia var uppe hela natten och pratade och drack bubbelvatten och kollade på film på vår nya projektor från sängarna. Älskar att bo i kollektiv. Resten av veckan kommer vara intensiv och väldigt kul tror jag!!
1 Siv:

skriven

Underbart o roligt ♥️♥️

Kommentera här: