Sista 1½ veckan i Sverige

Jag är i Nepal! Mitt älskade andra hemland där fyra av mina familjemedlemmar bor sedan september. Jag ska vara här i en månad enligt planen (tar ju ingenting för givet numera)! Jag, Moa & mormor kom hit i måndags, känslan av att vara tillbaka efter tre år är svår att beskriva (men jag ska försöka i framtida inlägg...). Innan jag har hunnit samla ihop intrycken till en text här så tänkte jag berätta om den sista tiden i Sverige, jag har ju dokumenterat hela hösten här och det måste ju vara konsekvent och kronologiskt va.
 
Vi backar alltså två veckor bakåt i tiden. På torsdagen åt vi lunch med Ny Generation på campus, hängde med Alfred och avslutade My Life Workshop. Så bra kurs! På fredagen var jag ledig och checkade av en massa saker på min att göra-lista. På lördagen åkte jag till Aneby och hade ett tidigt julfirande med mammas släkt, det var väldigt mysigt. När jag kom hem på söndagen fixade vi inför julfesten med både Berga och Ryds hemkyrka. Den blev superlyckad, runt 50 personer varav 10-15 som inte var kristna, otroligt kul!
 
På luciamorgon åkte tre kollektivmedlemmar och tittade på luciatåg i Domkyrkan medan vi som behövde jobba eller tvätta stannade hemma och kollade på Luciamorgon från Tällberg på projektorn. Under dagen var det måndagsmöte och gudstjänst och jag åt lunch med min faster och hennes sambo och började med packningen.
 
På tisdagen hängde jag i lägenheten hela dagen, packade och städade lite. På kvällen var det Ung Pionjär-träff hemma hos oss. Jag undervisade vilket inte var någon utmaning eftersom det finns färdiga powerpoints, men kul var det!
 
På onsdagsmorgonen skulle vi åkt till Nässjö på utbildningsdagar. Kvällen innan fick vi veta att de blivit inställda, eller digitala i stället, pga omikrons spridning. Jag och Lydia blev besvikna men deppade inte ihop för det utan tände ljus och tog fram glöggen och snacksen. Dagen efter hängde vi med Alfred, var med på undervisningen och och lämnade Linköping för i år.
 
Jag åkte till mormor på landet utanför Nora. Hängde där i ett par dagar innan Moa kom. Var med på distansundervisning, packade lite, kollade på Musikhjälpen och bara tog det lugnt. Apropå tv-program måste jag bara säga att årets säsong av Så mycket bättre var fruktansvärt bra. Moonica Macs "Lassie" som hon tolkat som en metafor för kvinnojourer är det vackraste jag vet på internet just nu.
 
 
Sedan blev det lördag, sista dagen i Sverige, som började med att jag nyvaken fick höra väldigt oroande nyheter om Nepals inreserestriktioner. Men det hör till berättelsen om resan så det skriver jag om i nästa inlägg! Det var ingen cliffhanger för ni vet ju att det slutade lyckligt ;)

Kommentera här: