Tillbaka i Amsterdam

Som rubriken säger, jag är tillbaka i Europa!
 
Resan gick väldigt smidigt. På första flyget gick jag in på kategorin "women directors" på skärmen och det visade sig vara ett bra beslut. Såg en latinamerikansk film som hette "el despertar de las hormigas" och som faktiskt var den bästa jag sett på länge (kollar dock på film väldigt sällan så det säger inte så mycket). Den handlade om att som kvinna sluta leva för att behaga andra och var fylld med symbolik. 

Vi hade 1½ timmes mellanlandning i Dubai. Jag träffade en nepalesisk städerska (det jobbar massor av nepaleser där) som jag började prata med (tar varje chans jag får att öva nepali!). Hon öppnade upp om sitt liv, hon har bott i Dubai i tre år för att försörja sin 15-åriga dotter som är kvar i Nepal- någon pappa finns inte. Hon berättade om hur skatterna höjts och hur låg lönen är, och att hennes dotter och släktingar vill att hon ska komma hem, "men man måste ju arbeta, försörja sin familj, utbildning är dyrt...". Verkligen sorgligt. Och hon är långt ifrån den enda med en liknande historia. Dubai är en stad byggd på utnyttjande, ojämlikhet och orättvisor. Jag tror många som åker dit och till liknande städer på semester inte är medvetna om det.
 
På nästa flyg sov jag länge, så skönt. Vi landade i Amsterdam vid 8 på morgonen. Att komma tillbaka till Europa efter att ha varit i Asien är alltid speciellt. Kylan, atmosfären, alla vitingar, att kunna dricka kranvatten... Redan på tåget från flygplatsen började min frustration mot kulturen här (som liknar Sveriges)- vi gick på ett stort gäng med gigantiska ryggsäckar och folk flyttade sig inte så att vi kunde få plats. Det fanns till och med ett ledigt säte som ingen satt på förrän en av oss klämde in sig. Det finns en sådan kylighet här.
 
Sedan gick vi från centralstationen till De Poort (tar en kvart), stundtals med iskall vind blåsande i ansiktet (var dock bara 6 grader, kunder varit värre) och pratade om hur overkligt det är att vara tillbaka. Lecture phase känns som ett helt annat liv, det har hänt så mycket sedan dess. Men vi bor i samma sovsal som sist, nu delar vi dock badrum med 27 tjejer som går DTS:en som börjar i januari. Kul med nya ansikten!
 
Idag har vi ätit frukost, duschat varmt (jag ville stanna i duschen resten av dagen), packat upp och gått och köpt pommes till lunch, klassiskt holländskt. Ikväll ska vi äta middag hela DTS:en tillsammans för första gången på nästan tre månader (en av ledarna var inte med i Asien). Ska bli kul! Det känns bra att vara tillbaka. Nu har jag bara sex dagar kvar i Amsterdam, bara att njuta!
1 Pappa:

skriven

Känner igen det, de flesta filmer har jag sett på flyg...Ingen Bio-bio. Tänk att du kan prata nepali:-) Välkommen till Europa och snart till Sverige och Vammelsvägen! Juni o jag diskuterar om det är en eller två dagar kvar... 49 timmar typ! Ber om gott avslut och bra resa! Kram!

Svar: Haha 😊 Tack!! Nästan exakt 2 dygn nu. Tack! Kram ❤
dettanyaliv.blogg.se

Kommentera här: