Mina bästa vegan-tips

Jag är vegetarian men äter mest veganskt. Jag äter som jag gör främst för klimatets skull (enligt den här studien kan vi minska utsläppen från livsmedel med över 70% genom en växtbaserad kost) och på grund av den oetiska djurhållningen (se t ex Uppdrag Granskning om Arlagårdar). Det kanske låter begränsande att äta mycket veganskt, men jag tycker det är kul. Det finns så mycket att upptäcka som man inte hade testat annars! Här kommer en lista på veganska tips.
 
 - Oatly iKaffe (ljusgrå förpackning) och Oatly deluxe (mörkblå) är de godaste havredryckerna. Jag tycker verkligen den är godare än mjölk! Om ni bara har smakat den ljusblå Oatlyn kan ni knappt säga att ni smakat Oatly... De med lite mer fett är sååå mycket godare.
 
 
- Vegansk ost är gott!! Tycker jag i alla fall. Mina favoriter är Green Vies cheddar och mozzarella (gillar inte vanlig mozzarella men tycker inte den här smakar som det). Godast smält. Jag gör även vegansk "brie" av mozzarellan, recept här.
 
15 växtbaserade ostar - Vegomagasinet
Såhär gul är den inte i verkligheten... 
 
- Mitt favoritprotein är kikärtor. Så gott i indiska grytor eller tomatsås. 
 
- Som jag har skrivit tidigare fick jag verkligen upp ögonen för tofu under min outreach. Skuret i små bitar och stekt i sesamolja med ingefära och chili. Jättegott med ris- eller glasnudlar och med pressad citron på.
 
- Max har veganska (och glutenfria!) crispy nuggets som jag tycker är riktigt goda.
 
- Gillar man vit choklad kan jag rekommendera Green Stars vita, så god. Obs innehåller både mandel och hasselnötter. Gillar inte alls deras ljusa choklad dock.
 
- En choklad med 55% kakao som jag gillar är Änglamarks nya veganska Caramel Seasalt som dessutom är Fairtrade! Sedan hittade jag Veggie Peggys ljusa choklad med samma smak (finns på apotea). Tycker det är tråkigt att behöva välja mellan veganskt och Fairtrade så det är bra att det finns några alternativ i alla fall. 
 
- Det finns mycket gelatinfritt godis, Bubs har det till exempel.
 
- Kokosolja är väldigt användbart, när man bakar till exempel. Godare i icing än veganskt margarin.
 
 
 
- Det finns mängder av god vegansk glass. Från Choice strutglass till sorbet och Sias kokospassion.
 
 
Hoppas ni får nytta av tipsen :)

Kommentera här: