Boktips

För många veckor sedan frågade Filippa om inte jag kunde göra ett inlägg med boktips. Sedan dess har jag varit på biblioteket ett flertal gånger, insett att det krävs mycket av en bok för att jag verkligen ska gilla den, och nu kan jag i alla fall presentera fyra böcker som jag rekommenderar. Notera att jag är en tjugoårig kvinna. En del av de här böckerna hade jag inte gillat om jag var sexton eller fyrtiosju, eller om jag var kille. Det var introduktionen, nu kommer tipsen.
 
Bildgooglade fram detta vackra foto och snodde det helt skamlöst från någons instagram.
 
Ett system så magnifikt att det bländar av Amanda Svensson
Älskar rubriken och älskar omslaget. Det tog författaren fem år att skriva den här boken och jag är inte förvånad. Det är en otroligt intrikat berättelse om tre väldigt olika syskon och jag är så fascinerad av hur flera olika personers historier vävs samman genom små detaljer. Hur många olika spår som berättas i samma bok och jag tycker att det blir precis lagom förvirrande. Sandra Beijer skrev så här i sin recensionEfter att ha avslutat Ett system så magnifikt att det bländar är jag knappt ens säker på vad det är vad jag har läst. Samtidigt är jag uppfylld av den energi, märklighet och ordlek som finns därinne. Instämmer! Älskar språk och symbolik, romananalyserna vi gjorde på svenskan var bland det roligaste jag gjorde i gymnasiet. Tillhör ni de som inte gillar att behöva vara helt fokuserad när ni läser och fundera över hur handlingen hänger ihop kommer det här bli en jobbig bok att ta sig igenom. Den har trots allt 549 sidor fyllda av hundratals bitar av ett pussel.
 
 
Säg att du älskar mig av Hampus Nessvold
Från en komplex bok till en väldigt lättläst och relaterbar. Tycker att Hampus är briljant, han är en av få killar som vågar ifrågasätta könsstereotyper och machokultur offentligt och han gör det med både humor och sårbarhet. Den här boken tror jag att de flesta ungdomar, både killar och tjejer, kan känna igen sig i och uppskatta.
 
 
Välkommen till den här världen av Amanda Svensson
Tillbaka till Amanda Svensson. Eftersom jag tyckte så mycket om Ett system så magnifikt att det bländar ville jag läsa en till bok av henne. Den här är från 2011 och är mycket mer lättläst, men språket är lika fantastiskt. (Dock inte omslaget, så det får ni inte se...) Den handlar om ett triangeldrama i Köpenhamn där alla tre är ungefär lika vilsna i livet. Väldigt fin.
 
Kära Liv och Caroline av Liv Strömquist och Caroline Ringskog Ferrada-Noli
En annan typ av bok där författarna svarar på frågor som lyssnare av deras podd ställt. Lånade den här boken lite av en slump, ville ha Den rödaste rosen slår ut men den var utlånad så då tog jag en annan som Liv Strömquist varit med och skrivit i stället. Det är jag glad för! Tycker att författarna har en väldigt skarp feministisk analys och samtidigt inte är svaren inte perfekta, de vågar vara ärliga och sårbara. Boken är från 2015 så vissa saker är inte lika relevanta idag, men det allra mesta tycker jag fortfarande är aktuellt.
 
"Det bästa med Dalai Lama är att han har så spänstig hy." Så klockrent och komiskt exempel på hur män så sällan blir reducerade till sitt utseende, till skillnad från kvinnor. Här inser man verkligen hur absurt det är.
 
Håller med om att förhållanden ofta värderas alldeles för högt. Tror de flesta av oss mer eller mindre omedvetet är med och bidrar till det.
 
Det var det för nu! Kanske kan tipsa om fler böcker i framtiden men känner att jag har för mycket annat att göra just nu. 
1 Siv:

skriven

❤️🤗❤️

2 Siv:

skriven

❤️🤗❤️

Kommentera här: