Första DTS-veckan

Tänk att för bara 6 veckor sedan hade jag ingen aning om att jag skulle till Amsterdam, och nu har jag snart varit här i en vecka. Livet med Gud är så spännande!!
 
För er som inte vet, DTS står för Discipleship Training School, lärjungaträningsskola, och är en förkortning jag kommer använda mycket. Det är en av utbildningarna organisationen YWAM erbjuder vid sina baser över hela världen, och jag går en av DTS:erna i Amsterdam. Nu tänkte jag dela lite om hur det har varit hittills!
 
Vi är 10 i klassen, jag tycker det känns som ett bra antal. De andra kommer från Nederländerna, Tyskland, Kanada och Indonesien. Vi bor och har lektioner i en jättestor byggnad ganska centralt i Amsterdam som var ett boende för sjömän förr i tiden. Vi är 7 tjejer som bor tillsammans i ett stort rum med 7 våningssängar. Jag tycker det går väldigt bra att bo så än så länge, det är ju inte så lätt att få egentid men för mig är det lugnt. 
 
Vi har hunnit med väldigt mycket den här veckan. Blivit välkomnade av resten av basen (det är jättemånga som jobbar (volontärt) här, och en annan bibelskola med drygt 20 elever), fått massa info, lekt lekar, haft undervisning, hälsat på hemma hos kvinnan som undervisade den här veckan, varit ute i staden flera gånger, haft en city tour med en av basledarna som även är certifierad guide, lovsjungit massor... Det har varit en väldigt intensiv vecka men vi är lediga hela helgen så det är skönt. Idag var jag och tre av de andra tjejerna ute på stan, vi var bland annat på Tony's Chocolonely Super Store- min favoritchoklad kommer från Amsterdam (inte kakaon men ni fattar) och de har en affär där man får smaka alla olika sorters choklad, fantastiskt! De är Fairtrade-märkta och är verkligen hängivna för att förändra kakaoindustrin (som är sjuk, till exempel jobbar uppskattningsvis 2.1 MILJONER barn på kakaoplantager bara i Ghana och Elfenbenskusten, källa. Jag köper bara Fairtrade-choklad av den anledningen och uppmanar er att göra samma sak!).
 
 
Jag & Anna från Tyskland på sjätte våningen i en affär där vi hittade ett mysigt fönster med fin utsikt!
 
 
Amsterdam är en speciell stad. Turismen florerar under hela året på grund av sexhandeln och cannabisen. Vi var i Red Light District i onsdags, två av YWAM Amsterdams byggnader är där (vilket är fantastiskt, ljuset behövs verkligen där), och det kändes overkligt. Jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt och accepterat att män betalar för att få utnyttja kvinnor (och mäns) kroppar. Det är vidrigt. När det kommer till cannabis så finns det i affärer och caféer överallt, och det röks på gatan överallt också och luktar så äckligt. Så det finns ju mycket i staden som inte är trevligt (för att uttrycka sig milt) men Gud gör också så mycket här och det är så häftigt att vara här med YWAM. De har fyra byggnader i staden och förutom utbildning så har de ett bönehus (mitt i Red Light District), har en butik, evangeliserar, når ut till och skapar relationer till kvinnorna i prostitution, delar ut mat till hemlösa med mera. Den här staden behöver verkligen hoppet i Jesus och det är häftigt att få vara en del i att sprida det.
 
Något jag verkligen älskar är att det är en sådan tydligt kultur av bön här. Vi ber hela tiden- i början av dagen, i början och slutet av lektionerna, innan vi börjar laga mat, innan vi äter... Och jag vet inte om jag någonsin har fått så mycket förbön på så kort tid. Helt fantastiskt!
 
En av YWAMs byggnader, dock inte den jag bor i. Jesus älskar dig! ♡
1 Siv:

skriven

Underbart att livet ät gott för Dig😘💕🤗

Svar: Jaa ❤❤
dettanyaliv.blogg.se

Kommentera här: