Första tiden i Pattaya

Här kommer mitt första inlägg om vår tid i Pattaya, där vi är nu. För er som inte känner till denna speciella stad vill jag börja med att ge en bild av den. 
 
Över hälften av alla vi ser här är turister. Några länder som många av dem kommer från är Ryssland, Indien och Kina, men även andra europeiska länder. Pattaya är en stad med väldigt mycket sexhandel. Staden är i princip ett stort red light district, även om det finns gator som är mycket värre än andra. Män kommer dock inte hit bara för att betala för sex utan även för förhållanden. Jag är så sjukt trött på att se västerländska män tillsammans med thailändska kvinnor. Överallt, hela tiden.
 
Det finns också en hel del barnfamiljer här. Stranden är liksom mitt i staden, man kan ligga och sola och bada två minuter från ett stort shoppingcenter.
 
Vi bor i ett eget hus, vilket är skönt. Det är jättestort men vi använder bara två sovrum. Lite tråkigt är att vi inte har sängar, bara madrasser på golvet, vilket gör att det känns mindre hemtrevligt. Men hade vi haft vår outreach i byar hade ju inte det varit något jag tyckt varit jobbigt. Det handlar bara om förväntningar. 
 
Sedan vi kom hit för en och en halv vecka sedan har vi hunnit med mycket. Vi har varit på tre gudstjänster i två olika kyrkor. Vi har varit två gånger i ett slumområde där folk från Kambodja som kommit hit för att bygga hotell bor. Det är verkligen sorgligt hur de utnyttjas för billig arbetskraft och får bo i plåtruckel med sophögar intill. Bara ett stenkast därifrån bor turisterna, ovetande om vilka som byggt deras hotell. Mannen vi var där med har verkligen ett hjärta för barnen och tonåringarna som bor där. Första gången var med på en julfest för dem, med mat, sånger, danser, lekar, drama och presenter. Andra gången delade vi vittnesbörd och bad och profeterade över tonåringarna, det var speciellt.
 
På julafton hade vi fullt upp. Vi firade juldagen, som man ju gör i de flesta länder. På julaftons morgon åkte vi till ett annat slumområde för burmeser och gjorde drama, sånger och lekar i en liten skola. Barnen var så söta.
 
På julaftons kväll var vi på en fest för kvinnor i prostitution. Det enda vi gjorde var ett drama. Det var svårt att connecta med kvinnorna, jag gick fram och småpratade med tre stycken men det var allt. Den yngsta var 19. Jag är väldigt glad att vi fick vara med på festen!
 
På juldagen åt vi pannkakor till frukost. På eftermiddagen åkte fem av oss in till stan och gjorde något lite galet som jag inte tänker skriva om här, men det var kul. Sedan åt vi finmiddag på en restaurang. Alla åt västerländsk mat utom jag som åt pad thai för andra gången den dagen. Bevisar det att Gud har skapat mig för Asien? :)
 
Vi gav inga julklappar utan skrev i stället små brev med uppmuntran till varandra. Så bra grej, absolut något jag vill göra igen. Efteråt sjöng vi lovsång på stranden, bland annat "God of this city" (som skrevs i Pattaya!), så mäktigt. 
 
Andra saker vi gjort är bönepromenad på gatorna med mest sexhandel (som Anna sa: hade Jesus gått på jorden nu är det sådana ställen Han hade hängt mest på), evangeliserat och badat. Det har varit bra dagar, och än har vi en vecka kvar innan vi åker till Myanmar.
 
Gott nytt år!
 
Här är jag i en songtao på julafton. Trivs så bra här!
1 Siv:

skriven

Jaaa du har verkligen rätt ❤️ Det handlar om förväntningar - hur det blir - hur vi upplever olika situationer. Härligt att se di så glad, att du trivs, o vad lockigt ditt hår blivit🙂
Du är sååå vacker - (även med rakt hår😉😘
Fortsätt att trivas o ha det gott 🎉☀️❤️😘🌺🌟❤️🤗❤️

Svar: Jaså! Tack, kram ❤❤
dettanyaliv.blogg.se

2 Siv:

skriven

Vilken underbar "bakfilm" o uppenbarligen smakade resultatet gott 🙂😋🤪
Fantastiskt att det inte kokade över 😯😮🥴😘😋😘❤️🤗

Svar: 😁😁
dettanyaliv.blogg.se

3 Siv:

skriven

Vilken underbar "bakfilm" o uppenbarligen smakade resultatet gott 🙂😋🤪
Fantastiskt att det inte kokade över 😯😮🥴😘😋😘❤️🤗

Kommentera här: