"Du har blivit tjockare!"

En ganska vanlig kommentar man får här som inte är menat som en förolämpning. Traditionellt sett är det positivt att vara överviktig i Nepal eftersom det visar att man har pengar. Men som tonåring präglad av västerländsk kultur är det såklart inte så kul att höra. Samtidigt är det lite befriande att de sjuka idealen och kraven på smalhet inte är lika framträdande här. Att folk blir oroliga snarare än imponerade när någon gått ner i vikt. Det känns sundare, i många fall är viktnedgång det snarare ett tecken på ohälsa än hälsa. Visst, vi har stora problem med fetma i Sverige medan Nepals enorma problem är undervikt. Men otroligt många av Sveriges ungdomar lider av felaktiga kroppsuppfattningar, ätstörningar eller tendenser till det. Det är verkligheten. 
 
Tänk om alla orimliga kroppar i reklam, filmer och på sociala medier skulle bytas ut mot naturliga kroppar. Och tänk om vi skulle sluta se viktnedgång som något beundransvärt.
 
 
1 Siv:

skriven

Jaaa! Tänk om alla orimliga kroppar i reklam, filmer och på sociala medier som är fixade i fotoshopprogram skulle bytas ut mot naturliga kroppar - det vore fantastiskt att se riktiga människor ❣️t.ex. en sån som du ❣️Det vore härligt🤗

2 Jesus, Nepal & tankar från min vardag:

skriven

❤❤

3 Sonja:

skriven

Jag har alltid gått ned i vikt när jag mår sämre och då har jag alltid fått höra att jag ser ut att må så bra :) (<- smiley som ler stelt).
När jag mår som bäst då sminkar jag mig inte ens. Och ser nog faktiskt risigare ut. Men har läst att kvinnor som släpper på utseendet är de som verkligen är på vansinnets rand , "för utseendet är så viktigt för kvinnor". Tack för den, aftonbladets bilaga (eller vart jag nu läste det ha ha)

4 Jesus, Nepal & tankar från min vardag:

skriven

Åhh så fel. Orkar inte med vårt samhälle...

5 Sonja:

skriven

Skulle man mäta verkligheten efter aftonbladets bilaga så skulle man bli rejält deprimerad på två sekunder. Den tidningen är ju på oss värre än nånting annat med sina löp föreställande kvinnomidjor med måttband runtom!

6 Jesus, Nepal & tankar från min vardag:

skriven

Usch ja. Grejen är ju att om kvinnor skulle sluta köpa tidningar med sånt skit i skulle de ju sluta med det?? De gör det ju för att tjäna pengar liksom. Men tydligen är det tillräckligt många som vill köpa tidningar fullproppade med osunda ideal

7 Sonja:

skriven

De kör på press och skrämsel. Till exempel "vanlig nästäppa kan vara dödlig hjärnsjukdom". Eller "vanlig hosta kan vara allvarlig lungsjukdom". Det är supersneaky. Och det fungerar. Att trycka ned oss och skrämma oss hjälper. För när vi är nedtryckta vill vi komma upp, det är en instinkt, så vi köper lösnummer på instinkt, och om vi skräms så vill vi överleva, det är också en instinkt. De har nog märkt att det här är ett vinnande koncept och använder det som medveten manipulation.
Det var lite det här jag tänkte på med inlägget om att lydnad till Gud är frihet.

8 Jesus, Nepal & tankar från min vardag:

skriven

Hm, ja det är väl så. Sjukt att de gör så bara för att tjäna pengar... Men ja, att lyda Gud är frihet ♡

Kommentera här: