Förtydligande om att raka benen

Fick en fråga angående förra inlägget som lyder såhär: Tycker du att det är fel om kristna tjejer rakar benen? Du sa att det inte var för alla men undrar bara om du typ tycker att det är fel om vissa gör det på grund av lenare ben till exempel.
 
Det korta svaret är nej, jag tycker inte att det är fel att raka benen. Jag har själv gjort det i snart fem år (!) och kommer antagligen fortsätta att göra det då och då åtminstone (ett intressant fenomen är ju att ju mer man rakar, desto tjockare och mörkare blir hårstråna, det är min erfarenhet i alla fall... så har man väl hållit på ett tag blir det jobbigare att sluta- en av anledningarna till att jag ångrar att jag började). Anledningen till att jag nu inte gjort det på ett tag är, som jag skrev i förra inlägget, att jag inte vill göra saker som inte styrs av min egen vilja eller Guds vilja utan bara av samhället och andra människors åsikter. Det får mig att känna mig maktlös över mina egna beslut. Jag vill också göra det lättare för andra att gå mot strömmen genom att visa att vi är fler som gör det. 
 
Alltså tycker jag inte att det är fel att raka benen, men jag tycker det vore bra om fler funderade över varför de egentligen gör det. Och de som känner att de följer normer utan att egentligen vilja det själva (vilket jag tror är väldigt många!) uppmuntrar jag att våga låta din egen vilja tala starkare än samhällets röster! 
 
 
Image result for venus advertising
Dessa reklamer alltså, vad ska man säga. Nej, det finns ingen gudinna i mig, och om det fanns det skulle jag inte behöva använda en rakhyvel för att hon skulle komma fram...
 

Kommentera här: