Problemen med nya teknikprylar

Jag har fått en ny mobil! Fast egentligen är den inte ny, den är begagnad, och i det här inlägget tänkte jag berätta bakgrunden till att jag valde att inte köpa en ny mobil och varför du inte heller borde göra det.
 
Vet du vilka som har varit involverade i produktionen av din teknikpryl och vilka villkor de arbetat under? Kolla t ex den här sidan. För er som är lata kan jag klistra in en bit av texten.
 

Rapporter från FN och flera människorättsorganisationer visar tydligt att mineraler som används i elektronik förlänger och förvärrar konflikten i DRK (Demokratiska Republiken Kongo). [5] Rebellmiliser och andra beväpnade grupper tar kontroll över gruvor och beskattar arbetare för att finansiera sina strider. Deras vinst beräknas vara ca 180 miljoner USD per år.[6]

Arbetsförhållandena i dessa gruvor är dessutom förfärliga. De flesta gruvarbetare i DRK tjänar 1-2 euro per dag, och 75 % av dem beräknas inte kunna klara av att försörja sina familjer med det de behöver.[7] Barn är eftertraktade då de kommer in i trånga schakt och inte äter lika mycket som vuxna, mellan en och 1,5 miljoner barn arbetar i mineralgruvorna.[8] Skyddsutrustning är väldigt sällsynt, vilket gör att skador och dödsfall är vanligt förekommande.[9] Det tunga arbetet och den smutsiga miljön är även farlig för arbetarnas hälsa.

(https://rattviselektronik.wordpress.com)

 

Kolla också den här trailern till dokumentären "Blood in the Mobile".

Låter inte direkt som något man vill bidra till, eller hur? Det vill inte jag i alla fall. Och köper man begagnat köper man ju något som redan är producerat och kanske skulle slängts annars. Jag köpte min mobil från bluecity.se och jag är nöjd med den sidan. Där kan man köpa massa mobiler och andra prylar i rimligt/gott/perfekt skick. Min var perfekt (hade gärna köpt gott men det fanns bara perfekt när jag skulle köpa) och den var verkligen som ny! Det finns ju en massa andra sidor också, kolla runt på nätet. Eller fråga dina vänner och bekanta, många har ju mobiler som ligger hemma och skräpar.

Det var dagens tankeställare, hoppas ni tar den här informationen till er för vi måste verkligen bli mer medvetna konsumenter. Det är vårt ansvar som medlemmar av den allra rikaste delen av världens befolkning.

 
1 Kompis:

skriven

Jätteviktig tankeställare och klokt val av dig. Men om man tänker på hela befolkningen, är det inte mer effektivt att köpa nya produkter som är producerade under schyssta villkor? Målet är väl inte att stoppa nyproduktionen av teknikprylar utan att förbättra villkoren för de som arbetar i produktionerna?

2 Jesus, Nepal, adoption & tankar från min vardag:

skriven

Jovisst, alla kan ju inte köpa begagnat. Jag vet att det finns alternativ som Fairphone (kanske att det är det enda alternativet) men känner inte till det så bra så jag valde att inte skriva om det. Dessutom har nyproduktion självklart större miljöpåverkan än begagnat. Verkligheten är ju helt enkelt att sjukt många människor struntar i miljö- och rättviseaspekterna av deras konsumtion och då finns det många begagnade produkter att köpa. Men i det långa loppet, om alla gjorde medvetna beslut, så absolut, hållbar och rättvis nyproduktion är det enda som fungerar.

Kommentera här: