När någon i din närhet är deprimerad

Jag har länge funderat på om jag kan ge någon vishet till dem av er som lever nära en person som är deprimerad. Jag vet hur svårt min familj och de andra som vetat om mina depressioner har haft det när jag mått som sämst. Men jag har inte alls lika mycket erfarenhet av att vara den som står bredvid och jag har inte kunnat ge några bra råd. Nu har jag hittat en artikel som kan vara till hjälp. När jag läste den kände jag bara ja, ja, ja. Det här var vad jag behövde från dem i min närhet. Så jag tänkte ge er länken, tillsammans med några utvalda citat. Det kommer från en amerikansk hemsida som heter Desiring God. Jag har länkat till den tidigare och då har jag också berättat att en del av deras teologi håller jag inte med om, framför allt när det kommer till jämställdhet och könsroller. Så om ni kollar runt på sidan får ni ha i åtanke att de på vissa punkter har åsikter som är väldigt ovanliga i svensk kristenhet. Med det sagt, här kommer länken och citaten. Tror även ni som inte är kristna kan få ut något av det.
 
Friends Are for the Darkness: How to Care for the Depressed 
 
One of the most difficult, perplexing things about depression is that it makes you feel totally alone, yet the thought of being with people is incredibly overwhelming. When I feel crushed by the weight of darkness, I don’t want to hang out with anyone, yet I also want people to know that I’m struggling and to express care for me. It doesn’t make any sense, but nothing about depression does.

This puts you in a weird place if you’re seeking to care for depressed friends. How can you serve them if they don’t want to spend time with you? Though technology can never be a substitute for flesh-and-blood friendship, it can actually be incredibly helpful in these types of situations. Simply checking in via regular text messages can be really encouraging to the depressed. It lets them know that you haven’t forgotten them, that you’re thinking about and praying for them, and that you’re their friend in good times and bad. You can also send them Scripture and encouragements to remind them that God is with them and will never leave them or forsake them.

-

Honestly, depressed people don’t always make the best friends. There are times when we require a lot more than we can give. When we’re wandering through the wasteland, we’re not a lot of fun to be around. If you’re going to care for your depressed friend, faithfulness is needed more than anything else. Faithfulness to keep praying, keep encouraging, and keep serving even when it seems like things aren’t changing.

Foto: Pernilla Ardeby
 

Det var några delar som jag verkligen känner är viktiga, men läs gärna hela artikeln!

Jag är så otroligt tacksam för min familj, framför allt mina föräldrar, som har fått stå ut med så mycket under mina depressioner. Och för de släktingar, vänner och människor från församlingen som på olika sätt har stöttat mig. Även om jag då inte kunde visa uppskattning eller ta åt mig av det ni sa så betydde det mycket att ni bara fanns där. Och många tilltal, bibelverser och sånger har fått betyda mycket för mig när jag kommit ut ur depressionen och kan tänka klart igen. Så ge inte upp, stå kvar vid den deprimerades sida och fortsätt hoppas även när han eller hon slutat hoppas för länge sedan. Förändringen kommer.

Kommentera här: