Det första budet är det svåraste

I den här bloggens barndom (i augusti 2016) skrev jag ett inlägg om det första budet. Att det vid första anblick inte verkar så himla svårt att hålla men att det kanske är det allra svåraste. För det är så mycket som vill ta Guds plats i våra liv. Så många olika saker som vi ger vår kungakrona när det bara är Jesus som förtjänar den, och som klarar av att bära det ansvaret. Ansvaret att ge vårt liv mening, att ge oss den djupa glädje vi söker efter på så många ställen. Det här har blivit ännu tydligare för mig sedan jag blev tillsammans med Johan i våras. Det är så lätt att sätta sitt värde i sin relationsstatus och sin partner och låta honom få en plats som bara Jesus borde ha. För att göra det ännu svårare uppmanar samhället oss i princip att göra det- det är ett enormt fokus på romantik, sexualitet och förhållanden. Det är en kamp att låta Jesus sitta på tronen i mitt liv!
 
Det här problemet har ett namn som låter både omodernt och läskigt. Det kallas avgudadyrkan och det talas otroligt mycket om det i Gamla testamentet. (Ger två exempel i mitt tidigare inlägg om det här, klicka HÄR för att läsa!) Israels folk misslyckas gång på gång med att låta Gud vara Gud och inte vända sig åt andra håll för att få bekräftelse på olika sätt. Det finns tydliga paraleller att dra till oss kristna idag- hur vi ständigt tappar fokus och börjar tillbe fel saker. Det händer oftare än vi inser, det är jag övertygad om! Och det har många konsekvenser. 
 
En man som är otroligt bra på att sätta ord på den avgudadyrkan som sker i vår tid är Jimmy Needham. Har tidigare lagt in ett fantastiskt Spoken Word av honom som sammanfattar hela kristendomens budskap på 6 minuter. Gör er själva en tjänst och lyssna på det!! Han är otroligt skarpsynt, en jättebra låtskrivare och en väldigt begåvad musiker. Idag tänkte jag dela texten till hans låt "The Only One" som handlar om att Gud är Den Ende som kan tillfredsställa våra hungriga hjärtan. Han anspelar på många olika bibelställen i texten så den kan vara lite svår att förstå, men gör man väl det är det en stark text tycker jag! Vill ni ha en förklaring av texten eller att jag skriver mer om det här ämnet är det bara att kommentera, jag vill som vanligt gärna ha er feedback på det jag skriver!
 
Nog av mina tankar, här kommer låten! Sök gärna upp Jimmy Needham på Spotify eller YouTube, hans sånger med otroligt ärliga och träffande texter har betytt mycket för mig i mitt liv med Gud.
 
 
Under every tree
On top of every hill
You have found me there
Begging for a thrill
Drinking from the vine
Eating from the tree
You swore on Your life
Would be the death of me
'cause all of my lovers are found in my billfold
They rest on my mantel
I can't get a handle on what satisfies to me

If You're the bread then fill me up
If You're the water, fill my cup
'til lesser loves are washed out to sea
Why can't I see, oh, You're the only One who satisfies me

Well the news has spread
Men ain't meant for bread
But for every word
Coming from Your head
But my head and heart
Are very different things
One tells me to run
And one tells me to cling
'cause all of my gods, they have at signs and hashtags
But I'm raising my white flag
'cause I'm needing what You have to give me

I've drank water
From sewers and gutters
Too shameful to utter
But You're not like the others...

So, if You're the bread then fill me up
If You're the water fill my cup
'til lesser loves are washed out to sea
Why can't I see, You're the only One
You're the only One
Father, Spirit, Son
Who satisfies me
 
-- Jimmy Needham
 
 
Foto av Moa, min fantastiska syster.
När du är törstig- varifrån får du ditt vatten?
1 .:

skriven

Wow

Kommentera här: