Första veckorna som församlings-planterare

Den tjugosjätte februari var jag i Berga första gången. Jag promenerade med Hanna, vi pratade om hennes planer för hösten och hur jag eventuellt skulle kunna passa in i dem. Vi stod och bad med ansiktet mot solen och jag sa till Hanna att det känns sannolikt att jag hamnar i Berga i höst på ett eller annat sätt. 
 
Ett halvår senare sitter jag i lägenheten jag, Hanna och tre andra tjejer delar, ett stenkast från där vi stod och bad. Det finns så många fler detaljer från vägen hit, som att jag vid nyår kom på tanken att ta ett lite längre studieuppehåll och göra något helt annat, att jag fick frågan om att teama, hur vi fick vår lägenhet med fem rum och kök (ovanligt med så stora lägenheter) med perfekt läge trots att det var tio personer före oss i kön. Eller bilden jag fick, också vid nyår, av att jag under första delen av året skulle få sitta i båten tillsammans med Jesus och lite senare få kliva ut på vattnet. Det är det som händer nu, nu kliver jag ut, i evangelisation, undervisning, bibelutdelning, samtal med främlingar... Och jag älskar det!
 
Det jag gör kallas alltså för att teama och är egentligen en folkhögskolekurs med en del undervisning men framför allt praktik. Tillsammans med mina två teamkompisar "jobbar" jag i våra två församlingar i Linköping, Ryds hemkyrka och Berga hemkyrka. Står med bokbord, bjuder på kaffe och visar att vi finns, leder gudstjänster (som dock inte är mycket jobb eftersom vårt upplägg är väldigt enkelt), fixar söndagsskola, håller i kurser. Blandade grejer som att undervisa om att dela sin tro på Ära och att dela ut biblar på universitetet. Det är så otroligt roligt, jag lever verkligen en dröm. Dessutom bor jag i kollektiv med fyra underbara tjejer i en mysig lägenhet vilket är något jag drömt om sedan början av tonåren. Gud är så trofast och Hans planer för våra liv är så goda. Och livet med Honom är spännande!! Fördomen att livet som kristen skulle vara tråkigt dör nog ganska snabbt om man läser min blogg.
 
Här bor jag!! Fina Berga <3

Kommentera här: