Våra sista dagar i Pattaya

Nu har vi bara två timmar kvar i Pattaya. Det har varit fina sista dagar och jag tänkte dela dem med er.
 
I onsdags fick jag testa på att leda dagen, det som ledarna turas om att göra. Det innebär att vara ansvarig för pengarna och betala det som ska betalas, kommunicera med teamet och de vi jobbar med, ta små beslut osv. Det var kul! Det är mycket vi slipper tänka på i vanliga fall, det är lyxigt. 
 
Det första vi gjorde på onsdagen var att vara med på mötet med olika ministries i Pattaya för tredje gången. Sedan åt vi lunch där, på Tamar Centers café där kvinnor får möjlighet att jobba för att komma ut ur barerna. Kändes bra att stötta dem. 
 
Sedan åkte vi till Pattaya Slum Ministries byggnad som vanligt och målade klart väggen. 
 
Inte perfekt men jag gillar det. Identitet i Kristus.
 
Vid 16 var det dags för aktiviteter med barnen igen. De här veckorna har verkligen varit dem med mest rutiner. Både skönt och lite tråkigt förutsägbart. Men det är ju aldrig exakt likadant, den här gången hade vi ansiktsmålning till exempel. Kul förutom att några av barnen målade djävlar på varandra... hmmm.
 
Torsdagen bestod av mycket tid på PSM när vi lovsjöng, bad för & uppmuntrade varandra och fick höra vittnesbördet från en av kvinnorna som jobbar där. Handlade om svart magi och en onda ande som hon blev befriad från när hon tog emot Jesus. Hon har även kommit ut ur prostitution så hon har verkligen fått ett nytt liv. Jesus är mäktig!
 
På eftermiddagen hade vi vår sista stund med barnen. Det var lite kaosartat men rätt bra. Det är verkligen skillnad jämfört med i Nepal när jag kunde prata med barnen på deras språk. Men det har varit väldigt värdefullt med all tid med barnen här!
 
Kvällsmat blev på night market, det blev ännu en gång ändå. Jag åt pommes med sjögräs. De flesta av er tycker säkert det låter äckligt men jag älskar sjögräs. Så gott!
 
Så kom fredagen, vår sista hela dag i Pattaya. Tiden här gick så fort och så långsamt på samma gång, fråga mig inte hur. På förmiddagen hade vi avskedsfest med de två kvinnorna på PSM, de hade pyntat rummet, dukat fint med orkidéer och köpt en massa thailändska sötsaker. Vi åt, lekte lekar, uppmuntrade varandra och bad. Och gav varandra kort, de gav oss rosor också. Så gulligt med hela alltet! Kvinnorna är verkligen fantastiska.
 
 
När vi sagt hejdå åkte vi till ett köpcentrum och åt lunch, sedan till ett annat köpcentrum och åt kokosglass och debriefade de senaste veckorna. Sedan hem, typ en timmes vila, middag och sedan vårt allra sista ministry-tillfälle. Vi åkte till ett slumområde igen och träffade barn från Kambodja vars föräldrar (och även de själva om de är i tonåren) bygger fina hotell. Det är så sorgligt att se hur de bor. Plåtskjul med siffror i röd sprayfärg på dörrarna, jag fick associationer till koncentrationsläger. Visar på vikten av medvetenhet- vilka byggde ditt hotell? Vilka sydde dina kläder? Vilka odlade din kakao?
 
Efter att vi kört vårt program med danser, lekar m.m. fick vi be för några av personerna. Det var väldigt speciellt, vi kände Guds närvaro väldigt starkt i en sådan mörk miljö. 
 
 
Nu är det lördag och vi förbereder för avfärd till Bangkok. Vi har packat (bland det tråkigaste jag vet) och städat (highlight var när jag sopade upp en stor död kackerlacka som fastnade i sopborsten). 
 
Sjukt nog är outreach officiellt över nu. Nästa vecka tillbringas i Bangkok och kallas "debrief week". Så vi är ju kvar i Thailand men gör inga outreach-grejer utan utvärderar med hela klassen. Ska bli så kul att träffa de andra efter 2½ månad!!
 
Det är så blandade känslor angående att outreach är över, att hela DTSen nästan är över och att jag åker till Sverige om två veckor. Det känns overkligt, jag är otroligt tacksam, jag är stolt över allt jag vågat kliva ut i, jag är taggad på framtiden i mission, jag är sorgsen över att snart skiljas från de jag umgåtts så nära med så länge, jag längtar väldigt mycket efter att träffa min familj efter nästan ett halvår. Det finns en tid för allt, och Gud är med i de skiftande faserna av livet. Det är tryggt.
 
 
1 Siv:

skriven

Lite sorgligt - mest härligt o fantastiskt❤️
Vilka viktiga o otroliga upplevelser du nu har med dig i din livsryggsäck🤗❤️❤️

Svar: Jaaa ❤❤
dettanyaliv.blogg.se

2 Sandra:

skriven

Tack Ida för att du delar med dig av allt som händer, jätte intressant att få följa dig 😊 Vi pratade med barnen om mission i söndags i kyrkan. Vi fick en videohälsning från grannlandet till dig. Kram 🤗😊

Svar: Kul att du tycker det 😊 Vad roligt!! Kram 💕
dettanyaliv.blogg.se

Kommentera här: